Kalmarunionen 600 år

Kalmarunionen var en union mellan kungarikena Danmark, Norge och Sverige som bildades 1397 och varade till 6 juni 1523. Unionen innefattade därmed områden som Finland, Island, Grönland, Färöarna, Orkneyöarna och Shetlandsöarna. Efter att Sverige lämnade unionen förblev Danmark och Norge i union fram till 1814, med betydande ändringar i formerna för denna år 1536.

Lotteriförsäljning av Ingemar Andersson och Bo Lundquist vid firandet av 600 års jubileumet på Kalmar slott .

Unionen grundades vid ett möte i Kalmar 1397, där aristokratin från de tre länderna samlades för att kröna Erik av Pommern till kung över de tre länderna (med drottning Margareta som inledande samregent).

Från mötet finns det så kallade unionsbrevet bevarat.

Mare Balticum

Hör Ingemar berätta om denna häftiga upplevelse 1997.

Efter en längre tids förberedelser, så var det äntligen dags för den nationella frimärksutställningen Mare Balticum i Kalmar 30.5 – 1.6.1997

Jag hade tagit semester från mitt arbete hela veckan eftersom jag och Olle Svensson hade blivit utvalda att leda och fördela arbetet i två hallar i sporthallen. Vi skulle montera ett stort antal ramar och försäljningsstånd. Mitt ansvar var att få fram allt material i hall A. Det var ca 200 ramar och 19 försäljningsstånd. Ramarna måste vara klara senast vid onsdag middag för montering av utställningsobjekt samt försäljningsstånden senast vid torsdag förmiddag eftersom handlare och postverk skulle komma då.

Bilen som kom med material hade blivit försenad på måndagen den 26:e. Så vi började arbeta direkt när den kom vid tolvtiden. Jag hade tidspress på mig att ramarna skulle vara helt klara med exponaten fredagen 30 maj kl. 10.00 och försäljningsstånden torsdagen 29 maj på morgonen.

Vi var ju inte så många medlemmar i föreningen, varför det var av största vikt att ta hjälp av släkt, vänner, goda grannar och arbetskamrater. Hur skulle detta gå? Det var roligt att se med vilken glädje som alla arbetade som inte var filatelister. Alla rutor till ramarna skulle tas ut och putsas på båda sidor. Monteringen av exponaten började vi sedan med på morgonen på onsdagen den 28 maj.

Eftersom kostnaden för vakttjänst skulle bli för dyr så beslutades att vi själva skulle gå vakt på natten. Jag själv ställde upp på detta i fyra nätter.

Samma dag som vi skulle öppna hade någon kommit på att det inte fanns någon plats att sitta och skriva vykort på. Så Margit Hoffman hade kontakter. Hon ringde, så vi fick låna ett antal stolar och bord av en möbelaffär. Men hur skulle vi få dem till sporthallen? Det behövdes en bil med dragkrok. Margit ställde upp med bil men ville inte köra med släp. Jag ställde upp på detta trots att jag inte hade kört med sådan bil innan. Hämtade möblerna och tjugo minuter innan öppning var allt klart.

Sven-Erik  Jönsson och Åke Brorsson i informationen

Det kan tilläggas att jag inte sov mycket denna veckan. Men ack så bra att allt gick vägen. Vilken glädje att ha varit med om denna upplevelse.

Ingemar Andersson

Kalmar Filatelistförening